مهم ترین بیماری های برنج که باید بدانید

مهم ترین بیماری های برنج که باید بدانید : برنج یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که در قاره آسیا تولید می‌شود . بزرگترین تولیدکننده برنج دنیا چین و بعد از آن هند است. این ماده نقش بسیار مهمی در تامین غذا در بسیاری از کشورهای آسیایی دارد. برای تولید برنج با کیفیت و جلوگیری از ضایعات آن باید با بیماری‌ها و آفات آشنا شویم .

مهم ترین بیماری های برنج که باید بدانید

بیماری بلاست برنج

نوعی بیماری قارچی هست که در برگ، ساقه، دم خوشه، دانه و برگ به جز ریشه دیده می‌شود. علائم بیماری به شکل لکه‌های خاکستری با حاشیه کشیده وسط لکه‌ها خاکستری و اطراف آن لکه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود. اگر دم خوشه آلوده شود خسارت بسیار سنگین است. هوای سرد و رطوبت زیاد هوا این بیماری را شدیدتر می‌کند.

کنترل بیماری بلاست برنج

  • انجام زودتر خزانه کاری
  • از بذر و کلش آلوده استفاده نشود(استفاده از بذر سالم)
  • مقدار سیلیسیم خاک را با افزودن سیلیکات کلسیم و کمپوست اضافه شود
  • از بین بردن بقایای گیاهی
  • ضدعفونی کردن بذر
  • استفاده از ارقام مقاوم
  • بررسی گزارشات آب و هوایی

بیماری لکه قهوه‌ای برنج

در این بیماری بذرها سیاه شده و کپک می‌زند که باعث می‌شود جوانه نزند. در مرحله گیاهچه‌ای یا نشائی باعث کوچک ماندن برگ‌ها و ضعیف شدن آنها می‌شود. خسارت سوم مربوط به کوچک و چروکیده ماندن دانه‌ها می‌باشد که در زمان خرمن کوبی به راحتی خرد می‌شوند. نقاط قهوه‌ای ابتدا به اندازه سر سوزن است و کم کم بزرگتر می‌شود.

کنترل بیماری لکه قهوه‌ای برنج

  • کاشت ارقام مقاوم و ضدعفونی کردن بذرها قبل از کاشت
  • از بین بردن بقایای محصولات سال قبل و علف‌های هرز
  • جلوگیری از ورود آب از مزارع آلوده به مزارع سالم
  • انجام تغذیه صحیح، آبیاری و زهکشی مناسب

بیماری پوسیدگی طوقه برنج

این بیماری به دلیل نوعی قارچ به نام ژیبرلا بوجود می‌آید و بوته‌های آلوده نازک و سبز مایل به زرد است. تعداد پنجه‌های بوته‌های آلوده کم است و برگ‌ها لوله‌ای شده و می‌سوزند. بذرهایی که بوجود می‌آید توخالی است. محل اتصال بوته به خاک سیاه شده یا توده های سفید قارچ روی آن وجود دارد.

استفاده از بذرهای سالم، ضدعفونی بذر و سم‌پاشی، استفاده از ارقام مقاوم

بیماری سوختگی غلاف برگ برنج(شیت بلایت)

لکه‌های بیضی به رنگ سبز خاکستری که به تدریج گسترش پیدا می‌کند. مرکز لکه‌ها سفید و اطراف آنها قهوه‌ای است. در محیط مرطوب روی سطح غلاف برگ پوشش سفید رنگی ایجاد می‌شود.
کنترل بیماری استفاده از ارقام مقاوم مانند ارقام کم پنجه و پابلند-کاهش تراکم کاشت- ضدعفونی بذرها و سم‌پاشی- استفاده از ترکیات کودی برای بر طرف کردن کمبود روی و مس

بیماری سوختگی باکتریایی برگ برنج

بیماری‌های باکتریایی برنج روی برگ، غلاف و دانه دیده می‌شوند. دارای علائمی مانند سوختگی برگ‌ها و پژمردگی و زرد شدن آنها است. باکتری‌ها از طریق روزنه‌ها یا زخم‌ها وارد گیاه می‌شود و پس از تکثیر به شکل عصاره از لکه‌های روی برگ خارج می‌شود که بوسیله باد یا باران آلودگی را منتقل می‌کند.

مهم ترین بیماری های برنج که باید بدایند

کنترل بیماری سوختگی باکتریایی برگ برنج

ضدعفونی کردن بذرها با آب گرم 57 درجه سانتی‌گراد به مدت 10 دقیقه یا قارچ‌کش‌هایی مانند اکسی کلرور مس- از بین بردن علف‌های هرز و بقایای گیاهان فصل قبلی

عدم استفاده زیاد از کودهای نیتروژنه و کاربرد بیشتر کودهایی مانند سولفات پتاسیم

برنج ایرانی مرغوب را از کجا بخریم؟

با توجه به اینکه دلالان این حرفه بسیار زیاد شده اند و برای افزایش فروش برنج مرغوب و با کیفیت را با نمونه پایین تر ترکیب می کنند و قیمت برنج را پایین تر می فروشند. با این اوصاف ما به شما پیشنهاد می کنیم که خرید برنج خود را از برنج آراتا رحیمی انجام دهید که تمامی محصولات آن با کیفیت و مرغوب می باشد و با استاندارد های لازمه تولید و بسته بندی می شود.

فرآیند خرید برنج در فروشگاه اینترنتی برنج ایرانی، به دو صورت انجام میشود.

روش اول: خرید آنلاین برنج از فروشگاه اینترنتی و پرداخت آنلاین هزینه ی آن ( بعد از تکمیل فرآیند خرید، کارشناسان ما در سریعترین زمان، برنج شما را به آدرس درج شده در هنگام خرید، ارسال می نمایند.)

ارسال برنج شمال به ساوجبلاغ

روش دوم: خرید به صورت ثبت سفارش: عموماً این روش برای خرید های بالای 500 کیلوگرم استفاده میشود ، چرا که حجم خرید بسیار بالا می باشد و برای امور تجاری مورد بهره برداری قرار می گیرد، لذا به همین منظور، می توانید خرید برنج مورد نیاز را از طریق فرم ثبت سفارش خرید برنج، تکمیل نمایید تا کارشناسان ما، در اسرع وقت، فرآیند ثبت سفارش شما را پیگیری نمایند.)

ارسال برنج شمال به ساوجبلاغ