فیلتر هوا چقدر در شتاب موتور تاثیر دارد

گاهی اوقات در هنگام رانندگی متوجه میشوید که ماشین شما خودروی همیشگی نیست و شتاب و سرعت گذشته را ندارد مخصوصا افرادی که عادت به تند راندن خودرو دارند زودتر متوجه این اتفاق می‌شوند و این مسئله فکر آنها را درگیر می کند . بسیاری از افراد ذهنشان به سمت موتور خودرو می رود و با خود فکر می کنند در موتور خودرو مشکلی پیش آمده است . بعضی افراد بر این باورند که فیلتر هوای خودروی آنها آلوده شده است و زمان تعویض آن رسیده است . اما واقعا فیلتر هوا چقدر در شتاب موتور تاثیر دارد؟ با ما همراه باشید تا این موضوع را بطور کامل در این مقاله بررسی کنیم.

فیلتر هوا چقدر در شتاب موتور تاثیر دارد؟

فیلتر هوا شاید جزو ساده‌ترین قطعات خودرو باشد که از گذشته تاکنون ساختار آن تغییر چندانی به خود ندیده است؛ اما یکی از قطعات تأثیرگذار بر عملکرد خودرو است که تأثیر مستقیم روی عملکرد خودرو دارد. این قطعه قرار است که با تصفیه هوای ورودی به موتور، احتراق یکنواختی را ایجاد کند اما به‌مرور زمان ذرات گردوغبار منافذ آن را پر می‌کنند و موتور برای تنفس هوای موردنیاز خود تلاش بیشتری می‌کند؛ بنابراین، برای افزایش شتاب خودرو باید فیلتر هوای خودروی شما تمیز باشد و به‌موقع تعویض شود.

فیلتر هوا کثیف چه تاثیری بر شتاب خودرو دارد؟

 پس از مدتی استفاده از خودرو یک روز به خود آمده و دیده‌اید که این ماشین دیگر آن ماشین قبلی نیست و شتاب گذشته را ندارد. چنانچه تنفس عادی خودرو مختل شده و مجاری تنفسی آن مسدود یا خراب گردد همانند آدمی دچار مشکلات شدیدی خواهد شد. فیلتر هوا یکی از ارکان اصلی سیستم تنفسی خودرو بوده و قطع به یقین یکی از تجهیزاتی است که صحت عملکرد آن لازمه ( نه شرط کافی) عملکرد مناسب موتور است.

خرابی یا کثیفی فیلتر هوا، مسیر ورود هوا را مسدود کرده و در نتیجه موتور به هر دری می‌زند تا نفس بکشد که این یعنی موتور تحت فشار بوده و دیگر آن شتاب و قدرت همیشگی را نخواهد داشت.

فیلتر هوا چقدر در شتاب موتور تاثیر دارد

فیلتر هوا چقدر در شتاب موتور تاثیر دارد

۵ دلیل برای تعویض به موقع فیلتر هوای خودرو

تعویض منظم فیلتر هوا حداقل ۵ مزیت برای خودرو شما به همراه دارد. این ۵ مزیت شامل مصرف سوخت کمتر، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بهبود شتاب خودرو، افزایش عمر موتور و بهبود عملکرد کلی خودرو است.

برای هر گالن سوخت، موتور اتومبیل شما نیاز به ۱۰ هزار گالن هوای تمیز دارد تا چرخه سوخت کامل شود و فشاری به موتور وارد نشود.

۱٫ کاهش مصرف سوخت

یکی از بزرگترین دلایل تعویض منظم فیلتر هوا، کاهش مصرف سوخت است. براساس برخی تحقیقات صورت گرفته، تعویض فیلتر هوای کثیف، باعث کاهش مصرف سوخت شده و تا ۱۴ درصد عملکرد بهتر خودروهای کاربراتوری را در پی دارد. تعویض به موقع فیلتر هوا، باعث بهبود ۶ تا ۱۱ درصدی شتاب خودروهای انژکتوری نیز می‌شود.

مطالعات دیگر ادعا می‌کنند که این امر، افزایش ۱۰ درصدی مسافت پیموده شده را به همراه دارد که باعث صرفه‌جویی ۱۵ سنتی به ازای هر گالن سوخت می‌شود. بدون توجه به این اعداد نیز، می‌توان به‌صورت خیلی ساده به این موضوع پی برد که فیلتر هوای تمیز باعث بهبود جریان هوای ورودی به موتور شده، عملکرد آن را افزایش داده و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

۲٫ کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

فیلتر هوای کثیف باعث کاهش جریان هوای ورودی به موتور شده که این امر باعث خفگی موتور می‌شود. کاهش ورود هوای تمیز به موتور، به معنای نیاز بیشتر به سوخت است تا شمع قادر به جرقه زدن باشد که خود باعث ایجاد مشکلاتی برای موتور می‌شود. جرقه زدن شمع به این صورت، باعث فشار به موتور و حتی خاموشی آن می‌شود که خود افزایش مصرف سوخت را در پی دارد.

به علت احتراق با درصد بالای سوخت در موتور، خودروی شما نیاز به سرویس در زمان کوتاه‌تری خواهد داشت. افزایش جریان ورودی هوا به موتور، باعث عملکرد صحیح آن شده که مصرف سوخت کمتر و کاهش گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد.

۳٫ افزایش طول عمر موتور

تعویض منظم و به موقع فیلتر هوا، باعث افزایش عمر موتور می‌شود چراکه این قطعه مانع از ورود آلودگی به موتور و قسمت‌های مهم آن همانند سیلندرها و پیستون‌ها می‌شود. موتور براساس ورود ذرات بسیار کوچکی به اندازه دانه‌های نمک دچار آسیب شده که تعمیر آن هزینه‌های سنگینی را بر دوش صاحب خودرو می‌گذارد.

۴٫ ارزان بودن و تعویض راحت آن

فیلتر هوا یکی از ارزان‌ترین قطعات برای تعویض بوده و صاحب خودرو نیز قادر به تعویض آن است. مهم‌ترین نکته برای تعویض فیلتر هوا توسط صاحب خودرو، انتخاب فیلتر هوای صحیح بوده که باید براساس مدل خودرو خریداری شود. در اکثر خودروهای جدید که انژکتوری هستند، فیلتر هوا در بالا یا کنار موتور قرار دارد.

فیلتر هوا معمولا در محفظه‌ای مستطیلی یا مربعی شکل قرار گرفته که درپوشی توسط پیچ یا گیره بر روی آن بسته شده است. در خودروهای قدیمی که کاربراتوری هستند، فیلتر هوا دایروی بوده و در بالای کاربراتور درون محفظه‌ای فلزی قرار گرفته که توسط یک مهره محافظت می‌شود.

۵٫ پیگیری راحت

فیلترهای هوا باید بعد از هر ۱۲ تا ۱۵ هزار مایل ( ۱۹ تا ۲۴ هزار کیلومتر) مسافت طی شده، تعویض شوند که البته اگر در محیطی زندگی می‌کنید که گرد و غبار فراوانی در هوا وجود دارد، این بازه کاهش می‌یابد. در دفترچه‌ای که برای تعمیر و نگهداری به صاحب خودرو داده می‌شود، اغلب زمان تعویض فیلتر هوا ذکر شده است.

اگرچه شاید فیلتر هوا بعد از طی مسافت یاد شده همچنان تمیز به نظر برسد، ولی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. همانگونه که در قبل اشاره کردیم، فیلتر هوا تمیز باعث افزایش مسافت پیموده شده به ازای سوخت مصرفی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، جریان هوای ورودی مطلوب و بهبود عملکرد موتور می‌شود.

علاوه‌بر تمامی موارد گفته شده، تعویض منظم فیلتر هوا مانع از آسیب رسیدن به موتور و قطعات اصلی آن می‌شود. مسلما تعویض فیلتر هوا که قیمت ارزانی دارد، بسیار به صرفه‌تر از تعمیر موتور است.

افزایش شتاب و سرعت خودرو با تعویض فیلتر هوا

سرعت و شتاب خودرو برای رانندگان حرفه‌ای و به‌خصوص جوانان بسیار مهم است. تقریبا همه ما همیشه به دنبال راهی برای افزایش شتاب خودرو هستیم تا کاهش شتاب خودرو؛ ما در این مقاله می‌خواهیم به شما آموزش دهیم چگونه شتاب خودرو را با تعویض فیلتر هوا زیاد کنیم.

فیلتر هوا یکی از قطعات تاثیرگذار بر روی عملکرد خودرو است که تاثیر کاملا مستقیم دارد. جریان هوای ورودی به موتور، از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین از تعویض نمودن مرتب فیلتر هوا غافل نشوید. با تعویض فیلتر هوای آلوده و جایگزین کردن آن با فیلتر هوای با کیفیت و استاندارد و  تمیز فشار را از روی موتور خودرو برداشته و باعث افزایش شتاب خودرو می شوید.