علت پوک شدن زغال

علت پوک شدن زغال : زغال فشرده یک بریکت سوختی با ارزش حرارتی مناسب است که کاربرد و تقاضای فراوانی دارد . از این رو راه اندازی خط تولید این محصول ، علاوه بر کسب و کاری پر سود ، یک کارآفرینی محسوب می شود . اما مانند هر خط تولید صنعتی ، در تولید زغال فشرده نیز ممکن است مشکلاتی حادث شود که کیفیت محصول نهایی افت کند و یا دستگاه ها با مشکل مواجه شوند . در این مقاله به بررسی مشکلاتی که ممکن است حین تولید و زغال فشرده پیدا کنید شود که یکی از آنه پوک شدن زغال می باشد می پردازیم و قصد داریم بررسی کنیم که علت پوک شدن زغال چیست؟تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

علت پوک شدن زغال

یکی از مشکلاتی که بسیاری از تولید کنندگان زغال با آن روبرو می شوند پوک بودن زغال های خارج شده است . در این حالت ذغال ها وزن مناسبی ندارند و ممکن است بسیار سبک باشند. علت این مساله عدم پخت صحیح بریکت هاست . ممکن است بریکت ها در کوره به درستی سرخ نشده یا چیدمان آنها اشتباه باشد که باعث این مشکل می شود . توجه داشته باشید ساختار غلط کوره نیز می تواند باعث پوک شدن زغال ها شود.

رفع پوک شدن زغال

در اینجا به مشکل پوک شدن زغال و علت آن پرداختیم که ممکن است تولید کنندگان با آن ها مواجه شوند و در واقع دلیل اغلب وجود این مشکل در مواد اولیه است ولی ممکن است کارکرد نا درست دستگاه های خط تولید نیز باعث این مشکل شود . پس چنانچه دلایل گفته شده را بررسی کردید ولی مشکل حل نشد ، احتمالا تجهیزات شما به درستی کار نمی کنندو برای بررسی دستگاه های خود با افراد کارشناس تماس بگیرید تا دستگاه های خط تولید زغال شما را بازدید کنند و در صورت وجود مشکل سرویس کنند.

دقت داشته باشید هرگز برای سفت کردن بریکت ها از چسب های شیمیایی استفاده نکنید. استفاده از چسب، خاک MDF یا سایر مواد شیمیایی علاوه بر زیانبار بودن برای انسان باعث می شود کیفیت زغال فشرده به شدت افت کند و حتی در مرحله پخت در کوره تماما بسوزد . حتما دلایلی که گفته شد را بررسی کنید تا مشکل رفع شود .

علت پوک شدن زغال

علت پوک شدن زغال

فرمول زغال

می دانیم که انواع زغال در زندگی روزمره انسان استفاده های بسیاری دارد که می توان به روشن کردن شعله و آتش جهت طبخ غذا و کاربرد در در شومینه و غیره اشاره نمود و نیز برای تولید و ساخت ماسک های ضدگاز به کار می رود. همچنین از ماده گرافیت سفت و پودر شده در آثار هنری به کار گرفته می شود. این ها مواردی از کاربرد انواع زغال در زندگی انسان ها می باشد که به آن اشاره نمودیم. اما در این قسمت از مقاله به بیان توضیحاتی در رابطه با فرمول ساخت زغال فشرده می پردازیم.

در تولید و ساخت زغال‌ فشرده از مواد اولیه خاک اره، خاک زغال و پوست گردو یا بادام استفاده می شود. در شروع کار، ماده اولیه اصلی خاک اره و دیگر ضایعات دورریز چوب در کارخانجات، توسط دستگاه مخصوص جداسازی و سرند شده و در مرحله بعد به داخل دستگاه فشرده‌سازی هیدرولیک می روند.

برای فشرده کردن مواد اولیه ترکیب شده با هم و فشار زیاد اعمال شده در این عملیات، ماده خاک اره و خاک زغال بی هیچ گونه مواد اضافی و چسبناک، خیلی خوب به یکدیگر می چسبند و بنابراین مواد بعد از مرحله فشرده سازی به صورت مستطیلی یا چهارگوش‌ به قطعات کوچکتر و جداگانه ای مبدل می شوند.

آموزش تولید زغال سنتی

زغال سنتی از باقیمانده چوب حاصل از نجاری و مصارف دیگر و هیزم تهیه می­شود. طی سالیان درازی با آتش زدن این باقیمانده ها زغال را تولید می کردند ولی این کار در هوای آزاد باعث ضربه زدن به محیط زیست می شود. در حال حاضر با الهام از روش های سنتی کوره های مخصوص تولید زغال سنتی با استفاده از کوره زغال، دستگاه زغال ساز، واگن و خفه کن و ملزومات ساخته می شوند که با کیفیت خوب کار می کنند و دود و آلودگی هوا ندارند. با ترکیب ضایعات مرکبات، زغال های سنتی لیمو تهیه می­شود که مصرف مطلوب تری دارند و در خط تولید زغال فشرده هم بریکت هایی با عطرهای مختلف تولید می گردد.

آموزش ساخت کوره زغال سنتی

کوره سنتی زغال همانطور که از نام آن مشخص است به صورت سنتی ، یعنی با مصالح و به وسیله ی بنایان ساخته می شود. البته باید بگوییم که بنا باید حتما به ساخت کوره وارد باشد و کوره ای مطابق با نیازهای تولید زغال فشرده را بسازد. زغال تولید کوره سنتی از باقیمانده چوب حاصل از نجاری و مصارف دیگر و هیزم تهیه می­ شود. طی سالیان درازی با آتش زدن این باقیمانده ها زغال را تولید می کردند ولی این کار در هوای آزاد باعث ضربه زدن به محیط زیست می شود. در حال حاضر با الهام از روش های سنتی کوره های مخصوص تولید زغال سنتی با استفاده از کوره زغال، دستگاه تولید زغال، واگن و خفه کن و ملزومات ساخته می شوند که با کیفیت خوب کار می کنند و دود و آلودگی هوا ندارند. با ترکیب ضایعات مرکبات، زغال های سنتی لیمو تهیه می­شود که مصرف مطلوب تری دارند و در خط تولید زغال فشرده هم بریکت هایی با عطرهای مختلف تولید می گردد.

ماردون اکسترودر زغال

ماردون اکسترودر زغال جهت تولید زغال فشرده از مواد اولیه می باشد. این ماشین صنعتی اصلی ترین دستگاه خط تولید زغال محسوب می شود.جهت تولید زغال بوسیله ی این دستگاه باید مقدار خاک اره کمتر از سه میلی متر باشد. اگر این مقدار بیشتر باشد، نیاز به ماشین صنعتی آسیاب چکشی جهت پودر کردن خواهیم داشت. مقدار درصد رطوبت خاک اره مطلب مهم دیگر می باشد. این اندازه باید در محدوده ی بین ۸% الی ۱۲% باشد. در صورت بیشتر بودن مقدار رطوبت، باید با بکارگیری دستگاه خشک کن، رطوبت را کاهش داد.

معایب زغال فشرده

در بررسی مزایا و معایب زغال فشرده ، باید گفت که خوشبختانه این محصول معایب خاصی ندارد .معایب زغال فشرده در صورتی است که تولیدکنندگان از مواد غیرمجاز و شیمیایی ، مانند چسب ها استفاده کنند.متاسفانه برخی افراد سودجو برای کاهش هزینه ها (که البته نتیجه ی معکوس دارد) اقدام به استفاده از مواد نامرغوب و یا غیر مجاز در تولید زغال فشرده می کنند.در صورتی که مواد اولیه استفاده شده دارای رطوبت مناسب نباشند و یا گازگیری آن ها در کوره به خوبی انجام نشود ، و یا دیگر مراحل ساخت در دستگاه ها به خوبی انجام نشود، زغال کیفیت خوبی نخواهد داشت و می تواند موجب سوختن نامناسب زغال و یا ایجاد گاز و سردرد شود.
بنابراین لازم است تا خریداران از محصولات با کیفیت و تولیدکنندگانی که مرغوبیت کالای آن ها ثابت شده است استفاده کنند، تا زغال با کیفیت ، مقرون به صرفه، و البته دوست دار محیط زیست داشته باشند.

معایب تولید زغال

می توان گفت تولید زغال یکی از سودآورترین مشاغل می باشد که سختی های خودش را نیز دارا می باشد  و از معایبی نیز برخوردار می باشد البته شما می توانید با دانش و مهارت خود از بروز این معایب جلوگیری کنید. اگر افراد با دانش وارد این حرفه شوند می توانند به راحتی به سود بالایی دست پیدا کنند و سرمایه ی اولیه خود را به دست آورند که هیچ چند برابر آن را از تولید زغال با کیفیت و فروش آن به اقتصاد خود وارد کنند. یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که با درآمد تولید زغال رابطه مستقیمی دارد کیقیت زغال تولید شده می باشد که هرچه این زغال دارای کیفیت بالاتری باشد با قیمت بیشتری در بازار عرضه می شود و مشتریان بیشتری به سمت خود می کشاند و با فروش بالا باعث افزایش درآمد تولید زغال تولید کننده می شود. برای تولید زغال با کیفیت نیز لام است که آموزش های لازم را ببنید و با افراد با تجربه و خبره در این حرفه مشاوره بگیرید تا به موفقیت و درآمد بالایی برسید. اگر غیر از این موارد و بدون توجه به این مسائل وارد این حرفه شوید بدون شک باید بگوییم با شکست روبرو خواهید شد.

علت ترک خوردن زغال

سوال بعضی افراد این است که ترک خوردن زغال چه اهمیتی دارد و چرا باید به آن توجه کنیم؟جواب آن بسیار ساده است ، وجود ترک تنها یک نشانه ی ظاهری نیست، بلکه نشان از سفت بودن یا شل بودن، پوک بودن و یا بیش از حد فشرده بودن ، و به طور کلی بی کیفیتی زغال شماست.هم چنین مشخص است که خریداران از خرید محصولی که دارای ترک باشد، یا شکل ظاهری آن بی نظم و ناصاف باشد، اجتناب می کنند که این موجب ضرر و زیان برای تولید کننده است.ضمن اینکه اگر ترک ها به دلیل اختلالات در دستگاه ها باشند، می تواند در نهایت منجر به خرابی دستگاه ها و هزینه های بیشتر شود.به همین دلیل در این قسمت از مقاله به بیان علت های ترک خوردن زغال پرداخته ایم که شامل موارد زیر می باشد:

ترک خوردن زغال به دلیل رطوبت مواد اولیه

این مورد رایج ترین دلیلی است که ترک خوردن زغال یا بریکت شما می شود.در بین مواد اولیه خاک اره بیشترین مقدار و تاثیر را دارد.

ترک خوردن زغال به دلیل رطوبت کم

این مورد دقیقا برعکس دلیل اول ، یعنی زیاد بودن رطوبت مواد است.اگر رطوبت بیش از حد هم کم باشد، چسبندگی کافی بین خاک اره و مواد دیگر به وجود نمی آید، و سمقی که درون آن وجود دارد خشک شده ، و برکیت بیش از حد خشک و پوک می شود، بنابراین ترک می خورد.

درشت بودن مواد اولیه

اگر مواد اولیه ، بخصوص خاک اره شما درشت باشد، زغال و برکیت تولیدی حتما ترک خواهند خورد.دلیل آن هم این است که مواد درشت به خوبی در اکسترودر فشرده سازی نمی شوند، و زغال فشرده ترک می خورد.هم چنین گاهی وجود پوشال، مواد ضایعاتی درشت و آشغال در ترکیبات موجب می شوند تا زغال ترک بخورد

ترک خوردن زغال به دلیل ایراد ماردون

ماردون ، قطعه ای در دستگاه اکسترودر است، که نقش مهمی هم در فرآیند تولید زغال فشرده دارد.اگر ماردون مشکل داشته باشد، بریکت ها ترک خواهند خورد .چنین ترک هایی معمولا طولی هستند و در سراسر بریکت وجود دارند.تنظیم نبودن ، یا خرابی ماردون می تواند سبب این مشکل شود.

ترک به دلیل کم بودن خاک زغال

خاک زغال یا خاک کربن ، سبب می شود تا دستگاه در ماردون به خوبی فشرده شوند و اصطکاک لازم وجود داشته باشد. بنابراین اگر خاک زغال شما کم باشد، اصطکاک کم می شود، و فشرده سازی به درستی صورت نمی گیرد.نتیجه ی آن هم ترک های بسیار ریز در بریکت شماست.