برنج چه ویتامین هایی دارد؟

برنج حاوی ویتامین B1، B2، B3، B6، B9، K و E است. ویتامین های کمی در برنج وجود دارد، از جمله ویتامین های E، K و B. برنج قهوه ای حاوی مقادیر بیشتری از این ویتامین ها نسبت به برنج سفید است. برنج حاوی ویتامین B1، B2، B3، B6، B9، K و E است. برنج ایرانی معمولا منبعی غنی از تمام ویتامین ها است.

برنج سفید و قهوه ای

بهترین راه برای درک تمایز بین برنج سفید و برنج قهوه ای، درک تمایز بین غلات کامل و غلات تصفیه شده است. به گفته توبی اسمیتسون، متخصص تغذیه ثابت شده و دارای مجوز و سخنگوی ملی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در ShareCare، غلات کامل عمدتاً از 3 قسمت تشکیل شده اند.

سبوس لایه بیرونی سخت روی دانه است، بخشی که از آن محافظت می کند. توجه داشته باشید که سبوس با پوسته یکسان نیست. پوسته پوشش بیرونی واقعی غلات است و هم برای غلات کامل و هم برای غلات تصفیه شده برداشته می شود. با این حال، سبوس لایه ای درست زیر پوسته است و در غلات کامل حذف نمی شود. این منبع غنی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.

جوانه هسته غلات است و اغلب سرشار از مواد مغذی مختلف مانند چربی، پروتئین، کربوهیدرات ها، آنتی اکسیدان ها و بسیاری دیگر از ترکیبات مفید مختلف از جمله بیشتر ویتامین های موجود در برنج است.

آندوسپرم از نظر اندازه بزرگترین بخش دانه غلات است. با این حال، تقریباً به طور کامل از کربوهیدرات های نشاسته ای تشکیل شده است و فقط مقدار کمی پروتئین دارد. در واقع، محتوای بالای نشاسته برنج اغلب یکی از مضرات برنج در نظر گرفته می شود.

تفاوت اصلی بین برنج قهوه ای و برنج سفید این است که برنج قهوه ای یک دانه کامل است که دست نخورده باقی مانده است. هم جوانه دارد و هم سبوس. بنابراین، نسبت به برنج سفید دارای محتوای غذایی بیشتری است و حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و فیبر است.

از طرف دیگر برنج سفید از بیرون سبوس و از داخل جوانه آن پاک شده است. بنابراین، مغذی ترین جزء خود را از دست داده است. این کار به این دلیل است که برنج سفید می تواند ماندگاری طولانی تری داشته باشد، طعم بهتری داشته باشد و کیفیت پخت بهتری داشته باشد. با این حال، تعادل این است که تغذیه برنج سفید پخته تقریباً به طور کامل از کربوهیدرات های نشاسته ای، از جمله آمیلوز و آمیلوپکتین تشکیل شده است. این به مضرات برنج های تصفیه شده کمک می کند. برای اطلاع از قیمت برنج شمال روز به سایت آرتا رحیمی مراجعه کنید.

انواع مختلف برنج دارای مقادیر متفاوتی از هر یک از این نشاسته ها خواهند بود که بر قابلیت هضم و بافت آنها تأثیر می گذارد. برنج هایی که آمیلوپکتین بالایی دارند، معمولا چسبنده هستند، در حالی که برنج هایی که آمیلوز بالایی دارند معمولا چسبنده نیستند.

ویتامین B

به گفته دانشگاه هاروارد P.H. چان، هشت ویتامین B وجود دارد: B12 (کوبالامین)، B9 (فولات)، B7 (بیوتین)، B6 (پیریدوکسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B3 (نیاسین)، B2 (ریبوفلاوین) و B1 (تیامین).

بر اساس پایگاه داده ترکیب مواد غذایی ، 1 فنجان برنج ایرانی حاوی 0.626 میلی گرم ویتامین B6 (پیریدوکسین)، 1 فنجان برنج سفید دانه بلند و غنی شده حاوی 0.147 میلی گرم ویتامین B6 و 1 فنجان برنج قهوه ای دانه بلند حاوی 0.882 است. میلی گرم ویتامین B6.

یک فنجان برنج شمال 152 میکروگرم B9 (فولات)، یک فنجان برنج سفید غنی شده با دانه بلند حاوی 153 میکروگرم ویتامین B9 و یک فنجان برنج قهوه ای دانه بلند دارای 43 میکروگرم ویتامین B9 است.

یک فنجان برنج وحشی 0.184 میلی گرم ویتامین B1 (تیامین)، 1 فنجان برنج سفید غنی شده با دانه بلند حاوی 0.528 میلی گرم ویتامین B1 و 1 فنجان برنج قهوه ای دانه بلند حاوی 1.001 میلی گرم ویتامین B1 است.

یک فنجان برنج وحشی دارای 0.419 میلی گرم ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، یک فنجان برنج سفید غنی شده با دانه بلند 0.021 میلی گرم ویتامین B2 و یک فنجان برنج قهوه ای دانه بلند دارای 0.176 میلی گرم ویتامین B2 است.

یک فنجان برنج وحشی حاوی 10.773 میلی گرم ویتامین B3 (نیاسین)، 1 فنجان برنج سفید غنی شده با دانه بلند دارای 2.332 میلی گرم ویتامین B3 و برنج قهوه ای دانه بلند دارای 12.014 میلی گرم ویتامین B3 است.

در حالی که برنج قهوه ای دانه بلند و برنج سفید غنی شده با دانه بلند فاقد ویتامین A هستند، 1 فنجان برنج وحشی 2 میکروگرم ویتامین A دارد.

ویتامین E

ویتامین E در برنج های سفید، قهوه ای و وحشی یافت می شود. برنج وحشی حاوی بیشترین ویتامین E در بین این سه مورد است، با بیش از 6 برابر ویتامین E برنج سفید و قهوه ای. این بر اساس مطالعه مارس 2015 منتشر شده در مجله علوم غذا و کشاورزی در مورد محتوای ویتامین E در انواع مختلف برنج است.

بر اساس پایگاه داده ترکیب مواد غذایی USDA، 1 فنجان برنج وحشی حاوی 1.31 میلی گرم ویتامین E، 1 فنجان برنج سفید غنی شده با دانه بلند حاوی 0.06 میلی گرم ویتامین E و 1 فنجان برنج قهوه ای دانه بلند حاوی 1.11 میلی گرم ویتامین E است. .

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که با مجموعه ای از بیماری ها مرتبط هستنداز جمله سرطان ویتامین E همچنین در محافظت از غشای سلولی و بافت های مختلف محلول در چربی بدن در برابر تخریب فعال است.